صفحه اصلی > اخبار بيمارستان 


  چاپ        ارسال به دوست

کمبود عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند

 

 کمبود عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند

رضا سهرابی کارشناس تغذیه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی مجتمع پیامبر اعظم (ص) بندرعباس  در گفتگوی خبری با روابط عمومی این مجتمع گفت: کمبود عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند

سهرابی با بیان این که کسانی که دچار افسردگی هستند غالبآ تغذیه نامناسبی دارند و بنابراین از این جهت در معرض خطر می باشند گفت: هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد،سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از چیزها از جمله غذا در او از بین می رود ، در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می شود.کاهش یا افزایش وزن ناخواسته و جذب ناکافی ویتامین ها و مواد معدنی غالبآ با افسردگی ارتباط دارد.

وی با بیان این که کمبود برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی فرد می تواند سبب ایجاد افسردگی  شود یا حالت افسردگی فرد را تشدید نماید گفت:  این مواد مفید عبارتند از: اسیدهای چرب امگا3، اسید فولیک، ویتامین B12، آهن، ویتامین B6،روی ، ویتامین  C، منیزیم، سلنیم، اسید آمینه تریپتوفان

سهرابی در ادامه منابع غذایی اسید چرب امگا 3 را غذاهای دریایی به ویژه ماهی چرب ،تخم مرغ های غنی شده با امگا3،روغن کانولا،بذر کتان ،گردو،سویا و سبزیجات برگ سبز  و منابع اسد فولیک را  جگر،قارچ و سبزی های برگ سبز (به ویژه اسفناج و کلم بروکلی) ، گوشت گاو کم چربی،سیب زمینی ،نان گندم کامل ، آب پرتقال و لوبیا  و همچنین منابع غذایی ویتامین  B12 را جگر ،کلیه ، شیر،ماهی،تخم مرغ، ماهی و گوشت دانست.

وی ضمن تاکید بر این که عنصر روی  نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد.گفت تعادل این عنصر در بدن  در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر است و منابع غذایی روی را گوشت قرمز،مرغ، ماهی، شیر و فرآورده های آن،جگر،غلات کامل ،لوبیا و مغز برشمرد.

سهرابی در ادامه افزود کمبود آهن می تواند سبب بی حوصلگی شود و مکمل یاری با آهن باعث بهبود خلق می گردد.  این ماده مغذی در جگر بیش از سایر مواد  غذایی و سپس در غذاهای دریایی،گوشت بدون چربی، گوشت پرندگان،میوه های خشک،غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد.آهن موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و برخی سبزی های سبز رنگ به مقدار کمتری جذب می شود.

وی با اشاره به این که مصرف ویتامین B6 در درمان و پیشگیری از افسردگی مؤثر است منابع این ویتامین را گوشت قرمز،غلات کامل به خصوص گندم،سبزی ها و مغزها دانست.

کارشناس تغذیه مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص)  در ادامه افزود ویتامین سی در تنظیم فعالیت های عصبی نقش مهمی دارد .به علاوه این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.سبزی ها و میوه ها به ویژه مرکبات بهترین منابع آن می باشند. ویتامین C بسیار حساس است و مقداری از آن در زمان پخت از دست می رود.حتی در یخچال نیز بعد از 24 ساعت 45 درصد این ویتامین کاهش می یابد

سهرابی با بیان این که به نظر می رسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی مؤثر باشد. بادام، پسته، آووکادو، اسفناج، تخم کدو و آفتابگردان، سویا، ماهی قزل آلا، صدف خوراکی و حبوباتی مثل گندم، جو، برنج قهوه ای و لوبیا  را سرشار از منیزیم دانست وگفت:شیر نیز در صورتی که به مقدار کافی مصرف شود،یکی از منابع منیزیم محسوب می شود.

وی همچنین در ادامه  افزود کمبود سلنیم می تواند با افسردگی مرتبط باشد  و منابع غذایی حاوی سلنیوم را غذاهای دریایی،گوشت قرمز و ماکیان برشمرد.

این کارشناس تغذیه با بیان این که اسید آمینه تریپتوفان: یک اسید آمینه ضروری است که بدن قادر به ساختن آن نیست گفت: این ماده پیش ساز سروتونین است و سروتونین اثرات ضدافسردگی دارد.هنگامی که سروتونین در مغز فعال است، احساس ((خوب بودن)) در فرد تقویت می گردد. به نظر می رسد برخی از کسانی که دچار افسردگی هستند ، دچار کمبود سروتونین می باشند.این ماده مغذی در گوشت مرغ و گاو، مغزها، ماهی،شیر،تخم مرغ،پنیر و برخی سبزی ها به میزان زیاد موجود است.

سهرابی افزود مصرف مواد حاوی کربوهیدرات ورود تریپتوفان را به مغز افزایش می دهد. لذا شما باید هر روز مقداری کربوهیدرات مصرف کنید تا مغزتان انرژی کافی را ذخیره کند اما این بدان معنا نیست که در خوردن شیرینی ها زیاده روی کنید. این مواد غذایی حاوی کربوهیدرات عبارتند از: غلات،حبوبات،سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی ،لبنیات و میوه.

وی در خاتمه مصرف بیشتر سبزی ،میوه،مغزها،حبوبات و غلات کامل (سبوس دار)،روغن زیتون ،دانه های خوراکی، ماهی و لبنیات کم چرب در مقایسه با مصرف گوشت قرمز پرچرب،لبنیات پرچرب ،کره و روغن های حیوانی،الگوی غذایی مناسب تری برای پیشگیری و درمان افسردگی دانست و گفت: چاي سبز، ماهي، روغن زيتون را جزو مواد غذایی مفید در درمان و پیشگیری از افسردگی دانست.

 

تنظیم خبر :روابط عمومی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص)

 


٠٩:٠١ - 1396/02/09    /    شماره : ٧٧٣٣    /    تعداد نمایش : ١٦٦



خروج